BLESSUREPREVENTIE

5 tips op blessures te voorkomen

Kramp in de kuit die niet wegtrekt? Een zere rug na de burpees? Last van uw polsen tijdens het planken? De fysiotherapeut zal u voorzien van tips & tricks om blessures bij het thuis sporten te voorkomen. Deze maand: 5 algemene uitgangspunten om de kans op een blessure te beperken.

1. Luister naar uw lichaam
De belangrijkste les die er is: luister naar uw lichaamWe zijn gemaakt om te bewegen, alleen door ons snelle leven vergeet ons lijf dat soms even. Geef uw lichaamdaarom de tijd om te wennen aan een nieuwe sport. Bouw rustig op in herhalingen en tijd. Pijn is in veel gevallen geen signaal dat er iets stuk is, maar wel dat u boven uw grens zit. Pas de oefeningen aan binnen de grenzen van de pijn en mogelijkheden, zo kunt u lekker blijven sporten.

2. Zorg voor regelmaat
Het belang van regelmaat zal vaak benoemd worden. Vaste dagen en vaste tijden zorgen ervoor dat u ritme krijgt. Die regelmaat helpt ons lijf sterk en fit te worden. De ene week 4 keer trainen en de andere week 1 keer voelt gek voor ons lichaamVaste dagen en vaste tijden zorgen dat u sneller resultaat boekt met minder blessures.

3. Let op uw houding
Letten op uw lichaamshouding is ook heel belangrijk. Laat uw sportmaatje een keer kijken hoe u de oefeningen uitvoert of vraag uw fysiotherapeut. U kunt uw work-out ook een keer opnemen en terugkijken. Een goede lichaamshouding zorgt voor meer resultaten en minder kans op blessures.

4. Zorg voor balans
Zorg voor een goede balansWissel het sporten af met voldoende ontspanning. Sporten kan een lifestyle worden, maar daarnaast doet u ook nog zoveel méér. U werkt, slaapt, eet en drinkt. Na een zware training mag uw lichaam even rustig aan doen en herstellen. Drink genoeg water en eet gezond. Zo herstelt u sneller, bouwt u uw kracht en conditie beter op en voorkomt u blessures.

5. Blijf niet rondlopen met pijn
(Kans op) blessures hoort helaas bij sporten. We ontkomen er bijna niet aan. Wees niet te eigenwijs en voorkom dat u lang met pijn blijft rondlopen. Is een pijntje na vier weken nog niet hersteld, laat er dan door een fysiotherapeut of arts naar kijken. Vaak is een blessure sneller verholpen als u op tijd aan de bel trekt, dan wanneer u het negeert en doordraaft.